keskiviikko 25. helmikuuta 2015

11-12.2.2015 Lähiopetuspäivät

Keskiviikko 11.2.2015

Vihdoinkin taas koulun penkillä, oli tätä jo odotettukin. Yllätys yllätys, aamu alkoi milläkäs muulla kuin teorialla. Tällä kertaa teoria käsitteli Sikkenssin automaaleja ja teorian piti mestariopiskelija ja Sikkens automaalien myyntiedustaja Jani Kuvaja. Tämän päivän aiheena oli pohjatyöt. Kävimme läpi mitä pohjatöitä tarvitsee tehdä ennen kun pintamaalin voi maalata. Meille painotettiin pohjatöiden kunnolla tekemisen tärkeyttä, ettei kannata oikoa missään vaan tehdä työvaiheet kunnolla. Laitan ne nyt tänne yksinkertaistettuna ajatusviivoilla.
-Pesu (vesi).
-Pesu (rasvanpoisto).
-Hionta (maalikalvot puhki portaittain, pellille).
-Rasvanpoisto (pöly pois kitattavalta pinnalta).
-Kitin sekoitus ja levitys.
-Kitin hionta/pinnan oikaisu.
-Hiontanaarmujen poisto ja pinnan "liittäminen" vanhaan maalattuun pintaan.
-Rasvanpoisto (ennen pohjamaalausta).
-Pohjustus.
-Hiottavan fillerin ruiskutus.
-Fillerin kuivaus.
-Fillerin hionta muotoonsa (käsituella).
-Fillerin hionta muotoonsa (viimeistely koneella).
-Kaikkien pintojen hionta matalaksi maalin pysyvyyden maksimoimiseksi.
-Valmistaminen pintamaalaukseen (rasvanpoisto ja pölyjen puhallus).
Jos pohjatyöt tekee huonosti, se näkyy pinnassa viimeistään jonkun ajan kuluttua. Jani kävi aiheen hyvin perinpohjaisesti läpi. Koska aihe ei ollut itselleni niin tuttu kun toivoisi, meni osa teoriasta ohi, mutta kyllä jotain muutakin jäi mieleen kuin tuo lista. Jani näytti meille hämmentävän taulukon missä oli kerrottu hiekkapaperin jättämän naarmun syvyydet. 80hiekkapaperi jättää 190mikromyyn naarmun ja 120hiekkapaperi jättää 120mikromyyn naarmun. Laittoi miettimään, että meillä toi 120hiekkapaperi on hieno ja yleensä käytetään 80hiekkapaperia. Kalvon vahvuus on 80-120mikromyyn luokkaa. Onneksi pulveri on hyvin täyttävää niin ei tuollaiset "pikku" naarmut sieltä alta näy. Teoriapläjäyksen lopuksi kävimme läpi vielä Sikkenssin uv fillerin, joka kuivuu vain ja ainoastaan uv-valon avulla. Kun teoria oli ohi kaikki muut paitsi mä alkoivat tehdä pohjustustöitä Sikkenssin maaleille. Mä itse menin suorittamaan kotitehtäväni työosuutta, josta voi lukea aikaisemmasta blogikirjoituksesta.
Pienenä sivu hommana tuli maalata projekti-Audin jokin osa nopeesti, mieluiten mustaksi. Ei muuta kun palikka hiekkapuhallus kaappiin ja vanha maali pois. Rasvan poisto aineella putsaus vielä ja sitten maaliin. Kyseisen osan maalasin tribopistoolilla, koska käytin hyvin vähän pulveria ja halusin testata laitteen maadoituskaapeleita. Kaapelit maadotti ja kappale sai mustan maalin pintaansa. Loppu päivä menikin sen kotityön teossa.




Torstai 12.2.2015

Jup jup ja torstai... no... mulla meni sen kotitehtävän kanssa vielä pari tuntia aamusta, mutta kun homma oli hoidettu, oli aika omien hommien. Ylläri pylläri omana hommana mulla oli taas veljen Saabin vanteita.  Saab 99:n ja tais näitä olla Saab 900:sessa olevat "jalkkis" vanteet, neljä kappaletta. Viides jäi seuraavaan kertaan. Olin aikasemmin neljä vannetta koulussa hiekkapuhaltanut, joten pystyin ohittamaan sen työvaiheen kokonaan. Koska hiekkapuhalluksesta oli kuitenkin niin paljon vierähtänyt aikaa (noin vuosi), pesin ne kuitenkin pesurissa puhtaiksi. Sinne jäi sekä pöly, että roskat.




Pesun jälkeen ripustettiin vanteet maalaustelineeseen. Koska olin käyttänyt kyseisiä telineitä juuri, oli ne täysin käyttökunnossa eikä mun tarvinnut tuhlata aikaa niiden puhdistamiseen. Sitten otettiin Geman corona maalaus pistooli, laitettiin aikasemmin valittu hopean harmaa maalilaatikko koneeseen ja sitten ei kun maalaamaan. Se miten kappaleet kuuluu maalata, lukee aikaisemmassa blogitekstissä, jossa mä kävin läpi kotitehtävää jota tein näinä lähipäivinä. Pienenä ongelmana mulla oli se, että hiekkapuhallettu pinta ja pinta johon pulveri oli levitetty näyttivät melkein samalta, joten maalin määrää oli aluksi hieman hankala arvioida. Kun olin huomannut tämän ongelman, maalasin tarkoituksella pienen kohdan niin että siihen tuli liikaa maalia. Tästä näin millä tavalla pinta ja  pigmentti muuttuu, kun maalia ruiskutetaan kappaleeseen. Puhalsin pinnalta testimaalin pois, jotta kyseiseen kohtaan ei tulisi liikaa maalia. Maali pintaan ja vanteet uuniin. Kun telineet joissa vanteet oli, otti pois uunista, täytyi käyttää erityistä varovaisuutta, ettei vahingossa osunut hanskoilla vanteen pehmeeseen pintaan. Vaanteet saivat maalipinnan, joten mun tämän kertaiset lähipäivät olivat käyty.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti