torstai 13. elokuuta 2015

Havaintoja töistä 8.

Pesulinjan suuttimien vaihto.
Suuttimien vaihto, suutin pesien puhdistus- ja pesupaineen optimointi.

Nyt olisi aiheena pesu- ja huuhtelusuuttimien vaihto, pesien jossa suutin on puhdistus ja pesu sekä huuhtelu paineen optimointi sopivaksi kaikille maalattaville kappaleille. Meillä on ollut ongelmana, että kaikkia kappaleita, jotka maalataan ei voi pestä, niissä kiinni olevien linkkujen takia. Jos linkun omaava kappale joutui pesuun, taittui se pesulinjalla niin, että se ei maalautunut kunnolla ja se piti maalata joko käsin tai sitten kokonaan uudestaan. Ideaksi tuli toimenpide, jossa kaikki suuttimet vaihdettaisiin (sekä pesun että huuhtelun) suuttimiksi joissa nesteen tuloreikä olisi  pienempi ja nesteen muodostama kiilamainen pesualue pienempi. Tämä muodostaisi painetta laskemalla "sumumaisen" lopputuloksen jolloin linkut ei enään taittuisi väärään asentoon pesussa.
Vasemalla on linjan alkuperäistä suutinta vastaava suutin ja oikealla on uusi vaihdettu suutin. Kuten kuvasta näkyy, on kiilaura ja reikä mistä neste tulee huomattavasti pienempi uudessa suuttimessa.




Suutimet ovat kiinni irroitettavassa pesässä johon aikojen saatossa kertyy likaa. Pesu suuttimien pesiin kertyy kalkkia, kuivunutta pesuainetta, pestävistä kappaleista irtoavia palasia ja hyönteisiä. Huuhtelu suuttimien pesiin kertyy levän aiheuttamaa limaa ja hyönteisiä. Kun vanha suutin otettiin pois, puhdistettiin pesä mekaanisesti pyyhkimällä, vedellä ja paineilmalla. Jos puhdistusta ei tekisi, olisi uudet suuttimet nopeasti tukossa.

Kun pesät oli puhdistettu, asetettiin uudet suuttimet paikoilleensa. Suutin lukitaan pesäänsä oikealla olevassa kuvassa näkyvällä mutterilla. Ennen kun mutteri kiristetään suunnataan suutin oikeaan asentoon. Suuntaus tapahtuu niin, että jokainen suutin suunnataan suutin "patteriston" (seuraava kuva alhaalla) keskelle, jottei pesunestettä ajautuisi huuhteluun liikaa tai jottei pesu tai huuhtelu vettä suihkuaisi linjan ulkopuolelle.



Tässä on suutin "patteristo". Kuvassa ensimmäisenä näkyy pesun suuttimet, jonka jälkeen on valuma-alue, jonka jälkeen juuri ja juuri näkyy huuhtelu nro:1. Ykkös huuhtelun jälkeen on vielä huuhtelu nro:2, joka ei oikein erotu kuvasta. Kaiken kaikkiaan koko linjaan meni 224kpl suuttimia. Näistä kuvista ei oikein näe miten suuttimet on suunnattu mutta idea on se, että 
reunimmaiset suuttimet suunnataan kohti keskustaa ja mitä lähemmäksi keskustaa tullaan sitä vähemmän suutinta käännetään.






Tässä lopputulos. Hätäisenä en kerennyt ottamaan kuvaa aloitus tilanteesta, joten ei ole kuvaa mihin verrata. Sekä huuhtelun että pesun paine pudotettiin1,3baarista alle 1baariin jollain suuttimien kanssa tulos oli enemmän sumumainen mitä se aikaisemmin oli. Suuttimien vaihdon jälkeen olemme peseet kaikki maalattavat kappaleet. Vaihto helpotti ongelmaa, mutta ei vieläkään poistanut sitä kokonaan joten ei muuta kuin uusia ideoita keksimään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti