perjantai 10. huhtikuuta 2015

Kotitehtävä nro:4

Kotitehtävä nro:2
Mieti työpaikaltasi kappale, joka on haastava maalata. Miten kappaleen voisi ripustaa/maalata helpommin, tehokkaammin, nopeammin vai onko se ollenkaan kannattavaa. Kuinka paljon mahdollista säästöä voisi tulla.

Tämä kotitehtävä on erittäin mieluinen mulle, koska näitä kappaleiden ripustamiseen liittyviä menestystarinoita löytyy meiltä muutama. Tähän tehtävään otin kolme kappaletta, joiden ripustusta on kaikista eniten saatu tehostettua.

Tässä ne ovat. Vivon runkokiinnike, joka tulee valaisimen selkään kiinni, linkku jolla kyseisen valaisimen kansi lukitaan kiinni ja kattokiinnike, jonka avulla valaisin kiinnitetään kattoon. Kuvista näkyy miten kappaleet on aikaisemmin ripustettu. Jokaista kappaletta koukussa on kaksi, tietysti aikasemmin nämä maalattiin kokonaan käsin, jolloin kyseinen ripustustapa ja kappaleiden määrä oli optimi, mutta kun valaisinta alkoi menemään enemmän, oli osien maalausta tehostettava. Yhdessä Coating Techin edustajan kanssa kehitimme ratkaisun, jolla saimme ripustustapaa tehostettua yli 16 kertaiseksi. Jokaisen ripustus ratkaisun raamina käytimme Coating Techin runkotelinettä.
Linkun ripustus ratkaistiin niin, että linkku ripustettiin orteen, johon suuremmat hylsyt hitsaamalla saatiin pujotettua nuolenkärjet, joihin linkku saatiin maalille ottavaan asentoon eli noin 45asteen kulmaan. Tässä asennossa hankalin paikka on ylöspäin ja täten helpommin maalia ottava kun vanha ripustus asento, jossa linkku roikkui suorana alaspäin. 
Ensimmäisenä käytetty nuolenkärki osoittautui hankalaksi purkaa ja ripustaa kun nuoliin alkoi kertyä maalia. Linkkua ei meinannut aluksi saada paikoilleen ja maalauksen jälkeen linkku oli nuolessa kiinni kuin tauti. Onnekkaan sattuman kautta löysin varastoistamme malli nuolenkärjen, joka muutaman koeajon jälkeen osoittautui juuri sopivaksi hommaan. Useamman maalauksen jälkeenkin linkku oli helppo ripustaa telineeseen, eikä linkku jäänyt enään maalauksen jälkeen kiinni nuolenkärkeen.


Näiden kahden kaveruksen eli katto ja runkokiinnikkeen ripustus hoidettiin niin, että kappaleet ripustettiin muuten samanlaiseen orteen kuin linkutkin, mutta orren hylsyt olivat pienempiä. Kyseinen orsi löytyi Coating Techin varastosta joten sitä ei tarvinnut erikseen meitä varten tehdä niin kun linkkujen orret. Nuolenkärkinä käytimme linkistä näkyvää BHL P16X1,25 PS nuolta. Tätä käytämme muihinkin tarkoituksiin, joten oli helpompaa hankkia vain lisää jo käytössä olevia nuolenkärkiä. Ripustus oli hyvin helppoa, koska molemmista kappaleista löytyy reikä, johon nuolen saa pujotettua.

Vanhalla ripustus tavalla linkkuja maalattiin niin, että kolmea kampaa kohti meni kuusi linkkua. Uudella tavalla linkkuja maalataan niin, että kolmea kampaa kohden menee yksi henkari (henkareiden väliin täytyy jättää väli koska linkkuja täytyy lisä maalata käsin) ja yhteen henkariin menee 98 linkkua. Parannus entiseen on 16kertainen. Ennen linkkuja maalattiin 150kpl jotka meni 75 kampaan. Nykyään maalataan kahdeksan henkarillista joihin menee 784 linkkua ja kampoja tarvitaan tähän määrään 24kpl.

Selvennyksenä se, että kampa on puolen metrin mittainen lattaraudan pala, johon on tehty sahalaita kuvio ja johon kuokut ja ripustimet linjalla ripustetaan. Meidän linjasta näitä on 221kpl.

Vanhalla ripustustavalla runko ja kattokiinnikkeitä maalattiin niin, että kolmea kampaa kohti meni kuusi runkoa tai kattokiinnikettä. Uudella tavalla kiinnikkeitä maalataan niin, että kolmea kampaa kohden menee yksi henkari (näidenkin väliin on jätettävä maalarin mentävä kolonen, koska näitäkin täytyy vähän lisämaalata käsin) ja yhteen henkariin menee 104 kiinnikettä. Parannus entiseen on yli 17kertainen. Ennen kiinnikkeitä maalattiin molempia erikseen 150kpl eli yhteensä 300kpl ja tämä vei 150 kampaa. Nykyään molempia maalataan neljä henkarillista eli 416kpl toisin sanoen yhteensä kahdeksan henkarillista eli 832kpl, ja nämä tarvitsevat 24 kampaa.

Kaiken kaikkiaan kun ennen laitoimme tarvittavan määrän vivon osia linjalle vaati se 225kampaa eli neljä kampaa yli kierroksen. Nykyään kaikki 16 henkaria vie yhteensä 48 kampaa, joka on alle neljännes vanhasta kampa määrästä. Ennen kappaleita meni linjalle yhteensä 450kpl. Nykyään linjalle menee kerralla yhteensä 1616 eli yli 3,5kertaa enemmän. Tästä kaikesta pystyy päättelemään, että säästöjä on tullut vaikken mitään euro määrää tähän laittaisikaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti